لرزش فرمان خودرو؛ مشکلات زیروبند و دلایل آن


اگر خودروی شما دچار احساس لرزش و فرمان لرزان بود به احتمال فراوان چرخهای خودرو شما احتیاج بههمترازی (بالانس) دارند و داشتن یک تراز مطمئن در چرخها میتواند بخش مهمی از هزینه تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه شما را کاهش داده و در هزینه و پول شما در دراز مدت صرفهجویی کند.

همترازی چرخ چیست؟
همترازی شامل تنظیم ۳ زاویه اصلی لاستیکهای خودرو برای اطمینان از طی مسیر درست توسط خودرو یا رانندگی در مسیر چرخش فرمان است؛ زیرا با گذشت زمان سیستم تعلیق خودرو با توجه به عوارض جادهای و این سو و آن سو حرکت کردن دچار نوسان و انحراف از تراز اصلی و صد درصدی خود میشود.
با گذشت زمان ممکن است این عدم دقت در تراز چرخ سبب اتفاقات ناگوار و از کنترل خارج شدن خودرو شود که بدیهی است راندن با خودرو مورد نظر بسیار ناامن و خطرناک است.
برای پی بردن به این نقص اگر فرمان خود را در در خارج از مرکز به حرکت در میآورید ولی خودرو در حال حرکت مستقیم باشد و البته اگر در حال حرکت مستقیم باشید و خودرو دچار نوسان به راست و چپ باشد؛ به طور یقین سیستم تراز خودرو شما دچار اشکال بوده و بسیار ناایمن است.
در نهایت اگر خودرو ار یک سمت جاده به سمت دیگر جاده با وجود عدم چرخش فرمان در حرکت باشد (اصطلاحا یکدست بکشد!)، احتمال بروز یک واقعه ناگوار بسیار بسیار جدی است.
اگر هم ترازی وسیله نقلیه شما درست نباشد، در دراز مدت سبب آسیب دیدن سیستم تعلیق فرمان و سایر اجزای خودرو خواهد شد.
علاوه بر این موارد طول عمر لاستیکهای خودرو نیز میتواند به شدت از همترازی ضعیف آسیب ببیند و همانطور که میدانیم تمامی لاستیکها برای تماس با یک بخش خاص از جاده طراحی شدهاند و عدم تراز صحیح میتواند سیستم سایش صحیح لاستیکها را نیز تحت تاثیر قرار دهد و باعث نامنظمی در این سیستم شده و باعث از بین رفتن استاندارد لاستیکهای شما زودتر از موعد میشوند که در صورت تراز بودن صحیح باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شما میشوند.
به هرحال نمیتوان منکر این موضوع شد که اقتصاد سوخت یکی از دلایل عمده برای بدست آوردن تراز خودرو است که علاوه بر وادار شدن مصرف کننده به خرید لاستیک تایر خودرو در دفعات بیشتر، باعث فشار آمدن به خودرو و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر خواهد شد.
گرفتن تراز دلخواه یا همان ریگلاژ چرخها به زبان ایرانی یک راه عالی برای اطمینان از ایمنی و بهرهبرداری مناسب از خودرو است و با صرف هزینه کمی هم میتوانید در مصرف سوخت خود صرفهجویی کنید و هم یک راه مناسب برای صرف هزینههای صرفهجویی شده در سایر مسائل اقتصادی خود بیابید.
جدا از بحث همترازی چرخها که سبب لرزش فرمان خودرو میشود، در ادامه به عیوب رایج دیگر و دلایل هریک و راه حل آن عیب که میتوانند در زیروبند خودرو و لرزش فرمان موثر باشند را بیان میکنیم:
با گذشت زمان ممکن است این عدم دقت در تراز چرخ سبب اتفاقات ناگوار و از کنترل خارج شدن خودرو شود که بدیهی است راندن با خودرو مورد نظر بسیار ناامن و خطرناک است.
برای پی بردن به این نقص اگر فرمان خود را در در خارج از مرکز به حرکت در میآورید ولی خودرو در حال حرکت مستقیم باشد و البته اگر در حال حرکت مستقیم باشید و خودرو دچار نوسان به راست و چپ باشد؛ به طور یقین سیستم تراز خودرو شما دچار اشکال بوده و بسیار ناایمن است.

در نهایت اگر خودرو ار یک سمت جاده به سمت دیگر جاده با وجود عدم چرخش فرمان در حرکت باشد (اصطلاحا یکدست بکشد!)، احتمال بروز یک واقعه ناگوار بسیار بسیار جدی است.
اگر هم ترازی وسیله نقلیه شما درست نباشد، در دراز مدت سبب آسیب دیدن سیستم تعلیق فرمان و سایر اجزای خودرو خواهد شد.
علاوه بر این موارد طول عمر لاستیکهای خودرو نیز میتواند به شدت از همترازی ضعیف آسیب ببیند و همانطور که میدانیم تمامی لاستیکها برای تماس با یک بخش خاص از جاده طراحی شدهاند و عدم تراز صحیح میتواند سیستم سایش صحیح لاستیکها را نیز تحت تاثیر قرار دهد و باعث نامنظمی در این سیستم شده و باعث از بین رفتن استاندارد لاستیکهای شما زودتر از موعد میشوند که در صورت تراز بودن صحیح باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شما میشوند.
به هرحال نمیتوان منکر این موضوع شد که اقتصاد سوخت یکی از دلایل عمده برای بدست آوردن تراز خودرو است که علاوه بر وادار شدن مصرف کننده به خرید لاستیک تایر خودرو در دفعات بیشتر، باعث فشار آمدن به خودرو و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر خواهد شد.
گرفتن تراز دلخواه یا همان ریگلاژ چرخها به زبان ایرانی یک راه عالی برای اطمینان از ایمنی و بهرهبرداری مناسب از خودرو است و با صرف هزینه کمی هم میتوانید در مصرف سوخت خود صرفهجویی کنید و هم یک راه مناسب برای صرف هزینههای صرفهجویی شده در سایر مسائل اقتصادی خود بیابید.

جدا از بحث همترازی چرخها که سبب لرزش فرمان خودرو میشود، در ادامه به عیوب رایج دیگر و دلایل هریک و راه حل آن عیب که میتوانند در زیروبند خودرو و لرزش فرمان موثر باشند را بیان میکنیم:
- خلاصی زیاد در دستگاه فرمان:
- لقی در دنده فرمان (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
- لقی در اهرمبندی (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
- خوردگی قطعات سگدست (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
- لقی یاتاقان چرخ (تعویض قطعه معیوب)
- سفتی فرمان:
- کم بودن یا نامساوی بودن باد تایرها (تنظیم باد تایرها)
- اصطکاک در جعبه فرمان (روغنکاری – تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
- اصطکاک در اهرمبندی (روغنکاری – تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
- اصطکاک در کینگ پین (روغنکاری – تعویض قطعات خورد شده)
- میزان نبودن فرمان (کستر-کمبر-تواین)
- دفرمه شدن شاسی (شاسی را میزان کنید)
- ضعیف شدن فنرهای جلو (تعویض فنرها)
- گیج بودن فرمان خودرو:
- کم بودن یا نامیزان بودن باد تایرها (تایرها را تا میزان صحیح باد کنید)
- لقی اهرمها (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده – روغنکاری)
- لقی دنده فرمان (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده – روغنکاری)
- میزان نبودن چرخهای جلو (کستر-کمبر)(زوایای چرخ را میزان کنید)
- شل بودن اهرمها (تنظیم مجدد – تعویض قطعات)
- لقی در دنده فرمان (تنظیم مجدد – تعویض قطعات)
- لقی زیاد در کینگپین (تعویض قطعات خورد شده)
- لق بودن فنرهای عقب (محکم کردن)
- معیوب بودن میلههای تعادل دهنده (محکم کردن قطعات و اتصالات – تعویض در صورت خرابی)
- خودرو در حالت عادی رانندگی به یک سمت کشیده میشود:
- نامیزان بودن فشار باد تایرها (باد تایرها تنظیم شود)
- نامساوی بودن کمبر و یا کستر (تنظیم زوایا)
- افت نامساوی – شکستگی – لق بودن اتصالات فنرها (محکم بستن – تعویض قطعات معیوب)
- سفت بودن یاتاقان چرخ (تنظیم مجدد – تعویض قطعات)
- مسیر چرخها یکی نیست (مسیز چرخها را آزمایش کنید – شاسی را میزان کنید – محکم کردن قطعات – تعویض قطعات معیوب)
- خودرو در موقع ترمز کردن به یک سمت کشیده میشود:
- گیر کردن ترمز (بازدید ترمزها – تنظیم مجدد)
- میزان نبودن باد تایرها (تنظیم فشار باد تایرها)
- غلط یا نامساوی بودن کستر (تنظیم مجدد)
- چرخ جلو در سرعت کم لرزش دارد:
- نامساوی بودن یا کم بودن فشار باد تایرها (تنظیم فشار باد تایرها)
- لقی اهرمبندی (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
- لقی کینگپین (تعویض قطعات خورد شده)
- لقی دو دنده فرمان (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
- قابلیت ارتجاع زیاد فنرهای جلو (تعویض – محکم کردن اتصالات)
- درست نبودن کمبر یا نامساوی بودن آن (تنظیم مجدد)
- نامنظم بودن شیار تایر (تعویض تایر فرسوده)
- چرخهای جلو در سرعتهای زیاد ناپایدار است (لرزش در سرعت زیاد):
- چرخها نامتعادل است (چرخها را بالانس کنید)
- چرخها به مقدار زیاد از حالت دایرهای خارج شده (در صورت اشکال تعویض شود)
- معیوب بودن کمک فنر (تعمیر و یا تعویض کنید)
- پس زدن فرمان:
- فشار باد تایر کم یا نامساوی است (تایرها را تا فشار باد صحیح تنظیم کنید)
- افت کردن فنرها (محکم کردن اتصالات – تعویض – تعمیر)
- معیوب بودن کمک فنرها (تعمیر و یا تعویض)
- لقی اهرمبندی (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
- لقی در دنده فرمان (تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده)
- تایرها در سر پیچها صدا تولید میکنند:
- زیاد بودن سرعت (پیچها را با سرعت کمتری دور بزنید)
- کم یا نامساوی بودن فشار باد تایرها (تایرها را تا فشار صحیح باد کنید)
- زوایای چرخ میزان نیست (آزمایش و تنظیم کنید)
- رانندگی خشن و سخت:
- زیاد بودن فشار باد تایرها (فشار باد چرخها را تا میزان صحیح کاهش دهید)
- معیوب بودن کمک فنرها (تعمیر یا تعویض کنید)
- ساییدگی نادرست تایرها:
- ساییدگی دو کناره سطح تماس تایر در اثر کمی فشار باد (تنظیم فشار باد تایرها)
- ساییدگی وسط سطح تماس در اثر زیادی فشار باد (تایرها را تا فشار صحیح باد کنید)
- ساییدگی یکی از کنارههای سطح تماس در اثر زیاد بودن بیش از حد کمبر (زاویه کمبر را تنظیم کنید)
- ساییدگی لبهدار ناشی از تواین یا تواوت بیش از حد در سر پیچها (تواین یا تواوت را در سر پیچها تنظیم کنید – پیچها را با سرعت کمتری دور بزنید)
- ساییدگی گوشه ناشی از سرعت زیاد در سر پیچها (ترمزها را میزان کنید – زوایای چرخ را میزان کنید)
- ساییدگی غیر یکنواخت یا موضعی ناشی از علل مکانیکی (چرخها را میزان کنید - اهرمها را تنظیم کنید)
- ساییدگی سریع ناشی از سرعت زیاد (برای ازدیاد عمر تایر با سرعت کمتر برانید)
- کج شدن خودرو در سر پیچها:
- لق بودن میله تعادل دهنده (محکم کنید)
- افت فنر یا ضعیف بودن فنر (تعمیر و یا تعویض کنید)
- صحیح نبودن کستر (تنظیم کنید)
- شکستن فنر:
- زیاد بودن بار خودرو (از زیاد بار کردن خودرو خودداری کنید)
- لق بودن سنتر بولت یا مهره کرپیهای یو شکل (مهره را محکم کنید)
- معیوب بودن کنک فنر (تعمیر و یا تعویض کنید)
- سفت بودن گوشوارهی فنر (آنرا آزاد کنید و یا تعویض کنید)
- ضعیف بودن فنر:
- شکستگی فنر برگی (آنرا تعویض کنید)
- ضعیف بودن کمک فنر (آنرا تعویض کنید)
- کوتاه شدن فنر مارپیچی (واشر بالایی اضافه کنید)
- معیوب بودن کمک فنر (تعمیر و یا تعویض کنید)
منابع:
thecar.ir
khodrosaz.ir
برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .